Jakob og Morten Poulsen, Café Korn

Vi tager gårdbutikken ind til byen

Allerede som teenagere besluttede tvillingerne Jakob og Morten Poulsen, at de skulle drive virksomhed sammen, når de blev voksne. Så der var intet tilfældigt over, at de uddannede sig inden for henholdsvis salg og økonomi.

De er vokset op på Lammefjorden, hvor forældrene Kirsten og Henrik Poulsen drev landbrug og virksomhed med forarbejdning af kartofler. Gode råvarer har altid været et fokusområde og en passion for familien. Den passion tog de i 2017 et skridt videre, da de åbnede Café Korn i Roskilde og Holbæk.

- At vi skulle drive café, havde vi ingen idé om, da vi i sin tid talte om at lave virksomhed sammen. Men det var jo alligevel oplagt med den baggrund, vi havde. Vi ville gerne bringe en bid af dansk landbrug ind i cafémiljøet og servere nogle produkter med autenticitet og ærlighed, siger Morten.

Ni forretninger med i kæden
Ambitionen har fra start været at bygge en cafékæde. Status i dag er otte forretninger i Roskilde, Trekroner, Slagelse, Holbæk, Ringsted, Næstved, Odense og butikscentret Waves i Greve. Dertil kommer Café Korn To Go, der bringer cafémad ud. Undervejs er to forretninger – i Helsingør og på Frederiksberg – lukket.

- De var fejlplaceret og ikke rentable. Så er det bedre at trække stikket. Vi kan jo heller ikke forvente at ramme plet på 11 lokationer i streg. Men vi har masser af mod på at åbne flere. Der er efterspørgsel på vores koncept, og vi får tit henvendelser fra udlejere, fortæller Jakob og bliver suppleret af Morten:

- Det er vigtigt for os at vækste i et tempo, vi kan følge med i. Ellers forsvinder dna’et, og så er der ikke noget, der virker mere. En forretning som vores afhænger meget af de mennesker, der er med på holdet. Notorisk er der en stor omsætning af medarbejdere i denne branche, og det er også helt okay, at de unge på gulvet gerne vil ud og prøve andre ting. Vi har dem kun til låns. Men restaurantcheferne skal gerne blive her længe, og det gør de også.


Jakob (tv.) og Morten Poulsen, 32-årigt tvillingepar, med ansvar for ni forretninger og et personale på 250 medarbejdere i sommersæsonen.

Glade medarbejdere = glade kunder
Café Korn har cirka 200 medarbejdere – ca. 250 i sommersæsonen. De to caféejere er fuldt bevidste om, at forretningen i høj grad er knyttet til medarbejderne på gulvet og den oplevelse, de giver gæsterne. Glade medarbejdere giver glade kunder, og det smitter af på bundlinjen.

Café Korn har derfor strømlinet onboardingen af nye medarbejdere, så de hurtigt føler sig trygge. Det sker med en app, så de på videoer kan se, hvordan kæden arbejder. Og hver dag, inden de går hjem, skal medarbejderne på en skala fra 0 til 10 angive, hvordan dagen har været. På den måde kan ledelsen følge stemningen.

Gårdbutikken er kommet på café
Udgangspunktet for Café Korn var som nævnt at bringe gårdbutikken ind i cafémiljøet. Det gøres blandt andet med salg af produkter fra Sidinge Gårdbutik, men mest vigtigt er at bruge lokale og unikke råvarer i køkkenet.

- Det skal helst være sådan, at når du får din tallerken, må du kunne se og smage, at det er Café Korn. Lokale, håndplukkede produkter og historien om, hvor de kommer fra, er med til at understøtte vores koncept. Vores spegepølser er fra Dalsbakkegaard i Odsherred. Æggene køber vi fra en gård i Jylland. Vi sylter selv, og til vores burgere er der hjemmerørt ketchup og mayonnaise, så vi får en unik Café Korn-smag, fortæller Jakob.


Produkter fra lokale producenter som Sidinge Gårdbutik er med til at give Café Korn identitet og autenticitet, mener Jakob og Morten.

Hovedkontoret tager ud og maler
Et generationsskifte i 2021 gjorde tvillingerne til 90 procents ejere, mens forældrene har 10 pct. Hovedkontoret i Roskilde er bemandet af Jakob og Morten og deres to partnere plus en femte medarbejder.

- Vi deles om opgaverne. Vi prøver at holde det så simpelt som muligt, men når du omsætter for 70 millioner kroner, følger der altså også noget administration med, bemærker Morten. Det betyder, at vi ikke mere er så meget ude i cafeerne, som vi gerne ville. Men en af os når altid forbi en café hver dag. Vi drømmer om, at medarbejderne ude på cafeerne kender os, når vi dukker op. Vi har prøvet at blive bedt om betale for kaffen. Så langt væk fra hverdagen må vi ikke være. Det er jo ikke medarbejdernes fejl, men vores, hvis de ikke kan kende os, siger Morten.

Mandskabet fra hovedkontoret tager selv fat, når der er brug for at shine lokalerne op. I april har de således været en tur i cafeen i Ringsted for at svinge malerpenslerne.

God bankforbindelse betyder alt
Kort efter generationsskiftet i 2021 blev Café Korn kunder i Dragsholm Sparekasse.

- Vi skal have en bank med mennesker, vi kan tale med, og hvor tillid, og ikke kun tallene, betyder noget, siger Morten, som selv er bankuddannet. Det er vigtigt med en bank, der kan handle hurtigt, fordi tid kan være en afgørende faktor for os. Når du for eksempel bliver tilbudt en supergod beliggenhed i Næstved, dur det ikke, at din bank først skal høre hovedkontoret, om det nu også går an. Så er det godt at have en bank som Dragsholm Sparekasse, der kan se perspektivet og tror på os.

Jakob tilføjer: - Når en kontantforretning som vores bliver lukket ned af corona, går det helt galt med likviditeten. Cashflowet stopper fra dag 1, men regningerne kommer fortsat. Der har du virkelig brug for en bank, der stoler på dig, og også vil holde hånden under dig, hvis det er nødvendigt i en periode. Vi har et super samspil med banken, og det er altafgørende. Sammen har vi formået at vækste os ud af krisen i en sådan grad, at alt allerede nu tyder på, at 2024 bliver vores hidtil bedste år.


Jakob og Morten (foran) etablerede sammen med forældrene Café Korn i 2017. Etableringsfasen har budt på Corona-nedlukning, forsyningskrise og Ukraine-krig tilsat egne begynderfejl, så en anelse metaltræthed kan godt opstå. Så er det vigtigt at have stærke samarbejdspartnere, herunder en professionel bestyrelse og en hurtigt reagerende bankforbindelse, fastslår de to ejere.

https://cafekorn.dk/